گوشی های موبایل باید برای استفاده در رختخواب بهینه شوند
نوشته شده توسط : علی افشار

«تلفن‌های هوشمند باید یک مد اتوماتیک برای جلوگیری از آشفتگی خواب ما داشته باشند!» این را پروفسور Paul Gringars متخصص طب خواب کودکان و اختلالات عصبی گفته که یکی از اعضای اجرایی یک مطالعه گسترده، در خصوص استفاده شبانه از گوشی‌ها و تبلت‌ها بود. پروفسور Gringars، بیش از۱۵سال، در زمینه ناتوانی‌های عصبی و طب خواب کودکان به صورت بالینی و علمی کار و تحقیق کرده است.

او می‌گوید: تلفن‌های هوشمند جدید‌تر، صفحات نمایش پرنور‌تر و درخشان‌تری دارند و قرار گرفتن در برابر نور آبی ساتع شده از این صفحات، از نظر علمی، ساعت بیولوژیک بدن و نظم خواب شبانه ما را برهم می‌زند.

در اندروید اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که با کاهش دمای رنگ صفحه نمایش، رنگ آن را از سفید‌-‌آبی معمول، به رنگ متمایل به قرمز شبانه قابل تحمل، تبدیل می‌کنند؛ البته گوگل هم در اندروید ۶ حالتی به نام مد شبانه (Night Mode) را قرار داده است که پس‌زمینه صفحه نمایش را از روشن، به حالت تیره تغییر می‌دهد، اما نور آبی را که عامل اصلی مشکلات خواب است، فیلتر نمی‌کند.

حذف این نورهای آبی، کمک بسیار بزرگی برای تولید هورمون خواب (ملاتونین) است. تولید هورمون ملاتونین باعث تنظیم زمان خواب می‌شود، اما قرار گرفتن در معرض طول موج‌های بخصوص نور، در محدوده طیف‌های سبز آبی، از این کار جلوگیری می‌کند.

پروفسور Gringars می‌گوید: سازندگان تلفن‌های همراه باید در زمینه «عدم ایجاد مشکل برای خواب کاربران» از خود تعهد بیشتری نشان داده و یک مد اتوماتیک برای استفاده در رختخواب، در محصولات خود پیش‌بینی کنند.

صفحات نمایش درخشان‌تر و کمی متمایل به آبی، برای استفاده روزانه عالی هستند؛ اما برای شب به هیچ ‌وجه توصیه نمی‌شوند و تحقیقات نشان می‌هند که اگر در در معرض این صفحات نمایش قرار بگیرید، خواب شما به تاخیر می‌افتد.

موضوعی که همه ما صادقانه قبول داریم، این است که همه ما گوشی هوشمند خودمان را دوست داریم، اما هیچ کس دلش نمی‌خواهد که به خاطر یک گجت، خواب خود را از دست بدهد. این مشکل با برنامه‌هایی نظیر Twilight (لینک دانلود) قابل حل است؛ اما این اپلیکیشن با برخی از گوشی‌ها سازگار نیست و متاسفانه اپل هم از هیچ برنامه مشابه این پشتیبانی نمی‌کند و کاربران آیفون با استفاده شبانه از گوشی‌های خود با مشکلات خواب روبرو می‌شوند.

خیلی خوب نیست که بگوییم: زندگی در جهان امروز به این شکل است؛ آری دنیای امروز پر از تکنولوژی‌های جذاب است، اما لازم است که برای بهره بردن از آن‌ها، بیش از هر چیز به سلامت خود فکر کنیم و خواب منظم نقش مهمی در سلامت ما دارد.

پروفسور Gringars: بیایید انگشت اشاره را به سوی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بگیریم تا هر چه زودتر به خواست ما توجه کنند!طراحی فروشگاه اینترنتی





:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: